26 juli 2022 - auteur Lizzie Kamerling






Zoveel te regelen, alles nog inpakken. De laatste boodschappen doen, alles nog klaarzetten om mee te nemen. Het huis moet nog schoon en nu nog even snel naar die verjaardag. En dan moet je ook naar die verjaardag waar je zo tegenop ziet. Je komt terecht op de stoel naast de vriend des huizes. Het is vol en warm binnen, maar buiten zag het ernaar uit dat het zou gaan regenen. Dus iedereen was toch maar naar binnen gegaan. Mensen praten door elkaar, kleine kinderen gillen op de achtergrond, je hoofd zit nog vol met al die lijstjes en ooh, de meneer op de stoel naast je. Je kent hem eigenlijk niet zo goed, dus niet zoveel mee te bespreken en je kan ruiken dat hij het warm heeft, ondanks dat hij een lekker luchtje op heeft. Je wordt er een beetje misselijk van.

Iedereen krijgt iedere dag doorlopend indrukken.

Dat zijn namelijk de dingen die binnenkomen via je zintuigen, zoals geuren, kleuren en geluiden. Achtergrondgeluiden in het huis, geluiden van buiten, heb je een achtergrondmuziekje opstaan of heb je muziek via YT? Dan heb je niet alleen het geluid maar ook het beeld dat je moet verwerken. Al die indrukken komen in je hersenen binnen en moeten verwerkt worden. Meestal gaat dat automatisch en heb je er geen last van. Maar als je om welke reden dan ook in een bepaalde mate meer gevoelig daarvoor bent, dan kan het zijn dat die indrukken harder bij je binnenkomen dan bij andere mensen. Zo kun je meer gevoelig zijn omdat je in het verleden een heftige gebeurtenis heb meegemaakt, je kan hoger gevoelig zijn omdat je snel last van stress- en angstklachten hebt, misschien ben je overbelast en daardoor wat minder goed prikkels kan verdragen. Je ziet ook vaak dat mensen die jarenlang roofbouw op hun lijf hebben gepleegd, daar ook de gevolgen van moeten dragen doordat ze minder goed prikkels kunnen verdragen. Welke reden dan ook, je kan het soms wat minder goed hebben.

Graag wil ik 6 tips met je delen zodat je minder last van al die prikkels hebt

1. Begin tijdig met alle voorbereidingen voor de vakantie of je uitstapje! Klink cliché, maar goede voorbereiding is het halve werk! Als je weet van voorgaande jaren dat die verjaardag eraan komt, en dat je last heb van alle druktes die om de vakantie heen plaatsvinden, kun je het beste al meteen na terugkomst van vakantie bedenken hoe je dat het komende jaar gaat aanpakken en noteren in je agenda, zodat je het volgende jaar niet in dezelfde fouten valt. Maak ook lijstjes die je het volgende jaar gemakkelijk terug kunt vinden.


2. Spreek met jezelf af dat je op dat feestje tijdig naar huis gaat, stem het ook met je partner af als die meegaat en indien nodig ook met de gastheer of gastvrouw, gelijk als je aankomt. Zo voorkom je zoveel mogelijk lastige opmerkingen als je dan mogelijk eerder dan de andere gasten tijdig naar huis gaat.


3. Plan op tijd een pauze in. Zeker als je weet dat je nog een heleboel te doen. Hoe meer je te doen hebt, hoe belangrijk het is dat je je even terugtrekt en een rustmoment inplant.


4. Luister naar de signalen van je lichaam. Zo weet ik dat het tijd is om mijn laptop dicht te klappen als ik een zeurend gevoel boven mijn linkeroog krijg. Als ik merk dat ik de gordijnen dicht moet gaan doen, omdat ik het licht ook minder goed kan verdragen, dan is het helemaal tijd om te stoppen. Doe ik dat niet, dan gaat die zeurende gevoel over in een stekende oogmigraine.


5. Hak je activiteiten in stukjes. Dus als het te groot is om te overzien. Hak het in kleinere activiteiten en focus op een ding tegelijk. Parkeer de rest. Voorbeeld: je gaat met het gezin een dagje naar Amsterdam met de trein. De eerste activiteit die je inplant is vooraf in plaats van op het station op de dag zelf een treinkaartje kopen voor jou en je gezinsleden. Parkeer de rest. Volgende stap is boodschappen doen voor het dagje weg. Dat is je volgende stap. De rest parkeren. Volgende stap is alles klaarzetten zodat je morgen weg kan. De rest parkeren. Volgende stap is.. enz. Door en grotere activiteit in kleinere stukjes te hakken en te focussen op het ene ding dat als eerstvolgende moet gebeuren, wordt het behapbaarder.


6. Als je merkt dat je ergens last van hebt, draai het om en ga ervoor danken. Slurpt iemand je energie weg, ga danken voor die persoon. Kost het je veel energie om in een grote groep te zijn? Ga God danken dat hij zoveel mensen heeft gegeven en dat je samen datgene gaat doen. Heb je last van overbelichting? Ga danken voor het licht dat God heeft gegeven. Als je dat op langdurig gaat toepassen, dan zul je gaan merken dat je ook op langere termijn steeds minder last van overprikkeling gaat hebben.

Deze tips zijn natuurlijk ook in andere situaties toepasbaar. Niet alleen in vakantieperiode. 😆

Wil je leren hoe je helemaal van die overprikkeling af kan komen? Boek dan hier meteen je traject en dan plannen we zo snel mogelijk na de vakantie (dus na 20 augustus a.s.) een eerste afspraak in! 



6 tips om minder last van overprikkeling te hebben